Novinky ve školním roce 2024/2025

Od 1. září vstoupí v platnost novelizovaná vyhláška o základním vzdělávání, která přináší několik významných změn. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) České republiky reaguje na potřeby moderního vzdělávání a na požadavky, které kladou současné výzvy ve školním prostředí. Klíčové změny zahrnují zavedení kriteriálního hodnocení, umožnění společného vzdělávání žáků z různých ročníků a navýšení hodin jazykové přípravy pro žáky-cizince.

Veškeré doplňující informace nalezete po kliknutí na odkaz níže: 

Kriteriální hodnocení jako nový standard

Jednou z hlavních novinek, kterou přináší novelizovaná vyhláška, je možnost využití kriteriálního hodnocení. Školy tak budou moci hodnotit dovednosti a znalosti žáků na základě předem definovaných kritérií. Tento způsob hodnocení přináší větší objektivitu a transparentnost, protože každé hodnocení bude založeno na jasně stanovených standardech. Učitelé budou mít k dispozici konkrétní kritéria, podle kterých budou hodnotit jednotlivé výkony, což zajistí spravedlivější a přesnější zpětnou vazbu pro žáky i rodiče. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví
ředitel školy v pravidlech hodnocení.

Integrace žáků z různých ročníků

Další významnou změnou je možnost zařazování žáků z různých ročníků do jedné třídy i na 2. stupni základních škol. Tato úprava umožní školám flexibilněji reagovat na potřeby svých žáků a usnadní individuální přístup k výuce. Propojení žáků různého věku a úrovně znalostí může přinést nejen obohacení výuky, ale také podpořit spolupráci mezi žáky, kteří si mohou vzájemně předávat zkušenosti a znalosti.

Zvýšení podpory pro žáky – cizince

Velmi důležitou změnou je také navýšení podpory pro žáky – cizince, kteří se učí česky. Novelizovaná vyhláška zajišťuje těmto žákům nárok na dvojnásobek hodin jazykové přípravy. Namísto původních 200 hodin budou mít k dispozici 400 hodin výuky češtiny, což má výrazně usnadnit jejich začlenění do vzdělávacího systému. Tato změna reflektuje rostoucí počet zahraničních studentů v českých školách a potřebu jim poskytnout dostatečnou jazykovou podporu pro úspěšné studium.

Závěrem ..

..Změny, které novelizovaná vyhláška přináší, jsou krokem směrem k modernizaci českého školství. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si klade za cíl zlepšit kvalitu vzdělávání a přizpůsobit ho současným potřebám a trendům. Zavedení kriteriálního hodnocení by mělo zvýšit motivaci žáků k učení, zatímco možnost integrace různých ročníků a zvýšená podpora pro žáky-cizince podpoří inkluzivní přístup ke vzdělávání.

Tyto změny jsou v souladu s dlouhodobými strategiemi MŠMT, které směřují k vytvoření přátelského a podpůrného prostředí pro všechny žáky, bez ohledu na jejich původ nebo úroveň předchozího vzdělání. Očekává se, že nové opatření nejen usnadní proces učení, ale také přispěje k lepším výsledkům a celkové spokojenosti žáků a učitelů.

Více informací o těchto změnách můžete nalézt na oficiálních stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (www.msmt.cz), kde jsou k dispozici podrobné dokumenty a metodické pokyny pro školy a pedagogické pracovníky.