Čím dál častěji se v mediích objevují zprávy o slabších žácích. Podle mezinárodního průzkumu PISA vyšlo najevo, že v Česku panuje v rámci zemí OECD nejsilnější vazba mezi socioekonomickým zázemím rodiny a vzdělávacími výsledky. Kdo tito žáci jsou a jak s nimi pracovat?
Slabší žáky můžeme rozdělit podle několika aspektů:
- Vzdělávací obtíže
- Sociální nerovnost
- Nízká sebeúcta a motivace
- Individuální potřeby
- Specifické poruchy učení
- Přístup rodiny
Podpora slabších žáků je důležitá pro jejich rozvoj a úspěch ve škole. Přemýšlíte na co se zaměřit?
Zkuste tyto tipy:
Individualizovaný přístup
Zjistěte, jakým způsobem se každý žák učí nejlépe, a přizpůsobte svůj výukový styl.
Dnes už k přípravě individuálních materiálů můžete využít umělou inteligenci či další interaktivní pomůcky.
Spolupráce s rodiči
Snažte se otevřeně komunikovat s rodiči a sdílejte s nimi pokrok a obavy.
Navrhujte (dobrovolné) domácí úkoly, které podporují učení i doma. V ideálním případě se snažte zadávat úkoly individuálně pro vyšší efekt.
Zpětná vazba
Poskytujte pravidelnou zpětnou vazbu týkající se pokroku a úspěchů.
Zajímejte se o názory žáků a zjišťujte, jak se cítí ve vztahu k učení. Ideální v tomto případě je využívat techniky formativního učení a posouvat nejen žáky ale i sami sebe.
Podpora sebevědomí
Kladně posilujte snahy žáků a zdůrazňujte jejich úspěchy. Touto formou jim pomáhejte vyvinout si pozitivní postoj k učení a sebevědomí. Proč podporu sebevědomí nezahrnout do třídnické hodiny?
Sledování pokroku
Pravidelně hodnoťte a sledujte pokrok žáků a upravujte svou výuku podle jejich potřeb. Pomoci Vám mohou různé důkazy o učení. Jedním z nich může být i portfolio.
Tak co, zkusíte něco ve třídě zařadit?
Bc. Karolína Kankrlíková, Lektorka ITveSkole.cz