Etický kodex učitele
Věděli jste, že Česká republika má svůj etický kodex pro učitele?
Etický kodex pro učitele byl v České republice vydaný 8. prosince 2022 na tiskové konferenci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jeho vznik iniciovala a koordinovala Učitelská platforma, která přizvala k tvorbě i zástupce dalších školních organizací a spolků. Etický kodex má pomoci učitelům řešit různé situace, které se mohou vyskytnout ve vztazích s žáky, rodiči, kolegy nebo řediteli.
Etický kodex pro učitele je soubor pravidel a zásad, které mají učitelé dodržovat při své práci ve škole. Dále také reaguje na současné výzvy 21. století, jako jsou například chování učitele na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka nebo využívání technologií ve výuce.
Etický kodex pro učitele vznikl ve spolupráci ministerstva školství a patnácti školních organizací či spolků, které se podílely na jeho tvorbě a připomínkování. Etický kodex je inspirován různými hodnotovými dokumenty týkajícími se učitelské profese, jako jsou například profil absolventa studia učitelství nebo zahraniční kodex.
Etický kodex pro učitele se skládá z deseti kapitol, které obsahují celkem 36 bodů. Tyto kapitoly jsou:
– Učitel a jeho osobnost
– Učitel a žák
– Učitel a rodiče
– Učitel a kolegové
– Učitel a ředitel
– Učitel a škola
– Učitel a společnost
– Učitel a vzdělávání
– Učitel a technologie
– Učitel a etika
Některé možné výhody etického kodexu pro učitele jsou:
– Posiluje důstojnost a prestiž učitelské profese a zvyšuje její společenskou úctu.
– Podporuje profesní rozvoj a sebereflexi učitelů a pomáhá jim zlepšovat kvalitu vzdělávání.
– Umožňuje učitelům lépe komunikovat a spolupracovat s ostatními aktéry školního prostředí a řešit konflikty.
– Chrání učitele před neoprávněnými zásahy do jejich práce a poskytuje jim oporu při hájení jejich práv a zájmů.
– Napomáhá budování důvěry a respektu mezi učiteli a žáky a podporuje jejich vzájemné pochopení.
Některé možné nevýhody etického kodexu pro učitele jsou:
– Může být vnímán jako omezující nebo rigidní dokument, který nedostatečně reflektuje různorodost a specifika jednotlivých škol, tříd nebo situací.
– Může být zneužíván jako nástroj kontroly, sankcionování nebo diskriminace učitelů, kteří se odchylují od stanovených norem nebo mají jiný názor.
– Může být v rozporu s jinými právními či etickými dokumenty, které se týkají práce učitele, jako jsou například školský řád, pracovní smlouva nebo zákony.
– Může být nedostatečně známý, akceptovaný nebo dodržovaný učiteli, kteří nemají dostatek informací, motivace nebo podpory pro jeho aplikaci.
– Může být zastaralý nebo neaktuální vzhledem k rychlým změnám ve společnosti, ve vzdělávání nebo v technologiích.
Zdroje:
(1) Učitelé mají nový etický kodex, který reaguje na výzvy 21. století. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ucitele-maji-novy-eticky-kodex-ktery-reaguje-na-vy
(2) Vznikl etický kodex učitelů. Co na něj říkáte?. https://www.ucitel21.cz/post/vznikl-etický-kodex-učitelů-co-na-něj-říkáte.